8 mars

Hej allihop
 
Idag är det inte vilken dag som helst. 
Idag är det internationella kvinnodagen. 
Idag är dagen vi hyllar våra kvinnliga kämpar från förr, och peppar varandra att fortsätta kämpa i framtiden. 
Idag är dagen kvinnor ska stötta varandra och heja på varandra, för tillsammans kan vi göra skillnad. 
Idag är dagen vi är stolta över att vara kvinnor.
 
Det är superfint av alla, framförallt män, att ni vill bry er och säger "grattis". Det är verkligen fint och bra att ni visar att ni vill uppmärksamma oss men jag märker att ni inte riktigt vet hur. 
Men "grattis" är inte det som de flesta av oss vill höra. 
Vi fyller inte år, vi firar inte alla år av förtryck och orättvisor. 
Vi vill hellre höra ett "heja er" eller "bra kämpat, fyfan vad ni är grymma" eller "lycka till".
 
Jag är stolt kvinna, och absolut stolt feminist. Den här dagen är väldigt viktig för mig liksom den är för många andra kvinnor. Internationella kvinnodagen är otroligt viktig och det är fantastiskt hur den uppmärksammas över hela världen. 
Vi får bara inte glömma bort alla andra dagar.
Varje dag måste kvinnor runt om i världen kämpa för sina rättigheter. I flera av världens länder finns det lagar som på olika sätt säger att kvinnor inte är lika mycket värda som män. Många flickor nekas rättigheten att gå till skolan enbart för att de är av ett speciellt kön. 
 
Jag är så stolt över alla kvinnor överallt i världen, som ständigt står ut och kämpar emot förtrycket som de lever i.
Jag är också så himla stolt över att vara kvinna. 
 
Jag vill passa på att hylla alla mina fantastiska flickor, som förgyller mina dagar. 
 
Min syster och min mamma. De är mina största förebilder. Starka och fantastiska och fina och de finns alltid precis vid min sida.
Emma, en av de finaste vänner jag har. Hon är min personliga Grynet, hon tar ingen skit
Moa, den tuffaste bruden i stan. 
Minna och Michelle, kick-ass brudar som alltid står upp för vad som är rätt och finns där för en när livet tar emot. 
GULLIGASTE Saga, en av de absolut starkaste människorna jag känner. Visare person får man leta efter, vad skulle jag gjort utan henne?
 
Det här, mina vänner, är en av anledningarna till att jag är så stolt kvinna. Att få se alla dessa fantastiska människor vid ens sida, och att få känna en sådan tillhörighet till dem, är för mig en stor ära. 
 
PUSS OCH KRAM OCH HEJA ALLA KVINNOR, FLICKOR OCH TÖSER
2016-03-08 @ 22:32:00 || Allmänt, Permalink

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0